سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی کوتاه برنج هاشمی

ما قصد داریم تا در این نوشته، پاسخ پرسش های زیر را پیدا نماییم :

برنج هاشمی چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

علت نام گذاری برنج هاشمی به نام هاشمی چه می باشد ؟

ویژگی های برنج هاشمی چه چیزهایی است ؟

قیمت برنج هاشمی ، امروز چند است؟

شکل ظاهری  برنج هاشمی چگونه است؟

 

معرفی کوتاه برنج هاشمی

برنج هاشمی ،از بهترین و برترین برنج های خوب و خوش پخت ایرانی است . علت نام گذاری برنج هاشمی به  نام هاشمی ، این است که کشاورزی که آن را پیدا کرد، یوسف هاشمی نام داشت. یوسف هاشمی ، در سال 1364 این برنج را کشف کرد و در اوایل سال های 1370 به تولید انبوه رسانید.

برنج هاشمی  از آن گونه برنج های  ایرانی است که در برابر آفت های برنج ، مقاوم است. مثلا برنج حسن سرایی ( که جزو برنج های منقرض شده به حساب می آید ) از برنج هایی بود که برای کاشت آن، مقدار زیادی سم باید در واحد هکتار استفاده می شد. در حالی که برنج هاشمی ، به دلیل باریک بودن ساقه ، خود مانع حضور کرم ساقه خوار درون خود می شود. همین دلیلی است که کشاورز ، سم کمتری را برای دفع آفت استفاده نماید.

کرم ساقه خوار، کرم ذلیلی است که در ساقه زندگی می کند؛ حال هر چه جایش فراخ تر باشد، زندگی اشرافی تری خواهد داشت و بهتر از جان ساقه تغذیه خواهد کرد. اما برنج هاشمی ، این اجازه را به این کرم منفور کشاورزان برنج کار شمال ، نمی دهد. ساقه باریک این برنج، سبب می شود که کرم ساقه خوار نتواند به راحتی در آن ساکن شود و پدر برنج و برنج کار را در آورد!

برنج هاشمی جزو برنج های قدبلند به حساب می آید. یعنی ساقه و خوشه آن بلندتر  از برنج های دیگر است. وقتی که خوشه آن را در کنار برنج های خوب دیگر ، همچون برنج علی کاظمی قرار می دهید، متوجه می شوید که طول بیشتری دارد. تعداد شلتوک هایی که در طول خوشه قرار گرفته اند باعث می شوند که قد برنج بیشتر بشود. هم چون جوان رشیدی که حضورش در شالیزار ، جولان طراوت و تازگی است. خوشه آن نیز طول بیشتری دارد و بلندتر از برنج های دیگر است.